Nutri-Score -logo firm i instytucji w ramach kampanii

Kampania „Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych” właśnie wystartowała

Spółka Danone, jako pierwszy producent w Polsce, zaczęła stopniowo wprowadzać oznakowania Nutri-Score na swoich produktach. Kontynuacją tych działań jest dołączenie do kampanii edukacyjnej zainicjowanej  przez Instytut Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka, Federacje Konsumentów, Instytut Matki i Dziecka oraz Polskie Towarzystwo Dietetyki, której celem jest wsparcie konsumentów w podejmowaniu właściwych decyzji żywieniowych oraz rozpowszechnienie oznakowania Nutri-Score na produktach spożywczych w całej Polsce. Danone z dumą dołączył do grona Inicjatorów Kampanii.

Jak pokazują badania, już blisko 32% Polaków cierpi na choroby dietozależne. Szacuje się również, że niewłaściwe odżywianie powoduje aż 80 różnych chorób. Nie jest jednak za późno na odwrócenie tej, nadal pogłębiającej się, tendencji. Skutecznym wsparciem, sprawdzonym w wybranych krajach w Europie, może być niezależny system znakowania żywności Nutri-Score. Pokazując w uproszczony sposób wartość żywieniową danego produktu, znacznie ułatwia on konsumentom dokonywanie prawidłowych wyborów żywieniowych. Na wprowadzenie tego oznakowania zdecydowała się już m.in. spółka Danone, jako jeden z pierwszych producentów w Polsce. Teraz firma łączy siły z uznanymi instytucjami naukowymi i społecznymi, innymi producentami żywności oraz popularnymi sieciami handlowymi, by wspólnie przekonać Polaków do podejmowania świadomych decyzji żywieniowych.

Nawyki żywieniowe zaczynają się od zakupów

Według badania Instytutu Kantar, przeprowadzonego na zlecenie spółki Danone, aż 62% z nas sprawdza w sklepie etykiety produktów, które chce kupić. To dobra wiadomość, ponieważ świadome decyzje zakupowe to te, które biorą pod uwagę nie tylko walory smakowe produktu, ale również m.in. jego wartość odżywczą. Jednak pomimo obecności szczegółowych informacji o składzie na opakowaniach, konsumenci bardzo często nie wiedzą, jak wybierać wartościowe produkty spożywcze – brakuje nam często specjalistycznej wiedzy, by poprawnie zinterpretować informacje widoczne na opakowaniu. Trudność stanowi np. tabela wartości odżywczej - aż 93% konsumentów deklaruje, że gdyby informacje o wartościach odżywczych były łatwiejsze do zrozumienia, zachęciłoby to ich do zapoznania się z nimi.

„Osoby, które sprawdzają wartość odżywczą, robią to najczęściej już przy półkach sklepowych. Niestety często informacje podane na opakowaniu są zbyt trudne do zrozumienia dla osób nie posiadających specjalistycznej wiedzy. Dlatego proste i rzetelne oznaczenie może pomóc podjąć w sklepie świadomą decyzję w krótkim czasie. Jesteśmy przekonani, że Nutri-Score jest systemem, który okaże się realnym wsparciem dla konsumentów w podejmowaniu decyzji żywieniowych. ” – mówi Ewa Gayny, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych Danone.

Nutri-Score od A do E

Nutri-Score składa się z 5 liter i odpowiadających im kolorów – jest prosty w interpretacji, stanowi gotową, całościową interpretację ogólnej wartości odżywczej produktu. Produkty oznaczone literami A i B warto spożywać częściej lub w większej ilości, produkty oznaczone literą C powinno się spożywać w sposób umiarkowany,  z kolei produkty z literami D i E należy spożywać rzadziej lub mniejszej ilości.

„Nutri-Score opiera się na pozytywnej wizji żywienia, czyli na bilansowaniu w ocenie ogólnej produktu zawartości składników korzystnych oraz tych, których ilość należy w diecie ograniczać. Należy podkreślić, że każdy produkt, niezależnie od oceny w systemie Nutri-Score, może mieć swoje miejsce w diecie. System nie wyklucza żadnych produktów, a jedynie pokazuje jaką rolę mogę one odgrywać, dzięki czemu dieta może być lepiej zbilansowana.” - mówi Ewa Gayny, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych Danone.

Kampania dla świadomych wyborów żywieniowych

Nutri-Score jest pierwszym systemem znakowania żywności z tak silnym naukowym uzasadnieniem. Oceniany jest jako najlepszy spośród obecnie dostępnych – został  pozytywnie oceniony przez instytucje konsumenckie, środowiska naukowe i samych konsumentów. W Polsce, aż 91% badanych konsumentów wskazuje, że Nutri-Score może być  pomocny przy dokonywaniu zakupów, a 90% badanych konsumentów uważa, że Nutri-Score jest łatwy do zrozumienia.

„Wsparcie systemu Nutri-Score i wprowadzanie go na produktach Danone odzwierciedla nasze zaangażowanie w promowanie prawidłowego odżywiania i świadomych wyborów żywieniowych. W pełni popieramy to oznakowanie i planujemy stopniowo wprowadzać je na kolejne produkty w naszym portfolio. Już teraz Nutri-Score znajduje się m.in. na marce Danio, a do końca 2021 roku będzie obecny na 70% naszego portfolio. Wiemy jednak, że aby realnie wesprzeć konsumentów w Polsce, musimy połączyć siły z innymi producentami i handlem tak żeby znakowanie było powszechne. Ważna jest też współpraca ze środowiskiem naukowym, by edukować na temat  systemu i jego poprawnej interpretacji na szeroką skalę. Dlatego jestem dumny, że możemy dziś ogłosić start kampanii Nutri-Score w tak zacnym gronie” – mówi Marek Sumiła, Dyrektor Rynku Polska i kraje bałtyckie Danone.

 

Celem kampanii jest przekazanie wiedzy na temat znakowania Nutri-Score jak najliczniejszej grupie Polaków oraz zachęcenie do stosowania go na jak największej liczbie produktów. Wszystkie działania, w różnych kanałach komunikacji, będę prowadzone pod hasłem #ProsteWybory.

Udział w tej inicjatywie zarówno producentów, jak i dystrybutorów żywności znacząco zwiększa szansę na to, że Nutri-Score będzie obecny na coraz większej liczbie opakowań produktów spożywczych. Dlatego inicjatorzy kampanii Instytut Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka, Federacja Konsumentów, Instytut Matki i Dziecka oraz Polskie Towarzystwo Dietetyki oraz Danone, podkreślają, że ma ona charakter  otwarty – każdy może do niej dołączyć. Już teraz Partnerami Kampanii zostali firma Nestle oraz sieci handlowe Auchan, Carrefour, Kaufland oraz Żabka.

Więcej informacji na temat koalicji, systemu Nutri-Score, sposobu obliczeń oraz opinie na jego temat można znaleźć na stronie www.nutriscore.pl.

Aktualności